Het bestuur
Het bestuur van de Vereniging Beroepsgoederenvervoer (hierna: VBGv) houdt zich bezig met de dagelijkse gang van zaken die bij de vereniging horen. Denk aan het beantwoorden van vragen over de cao, het oplossen van geschillen tussen leden en werkgevers en het geven van juridische bijstand. Verder houdt het bestuur zich bezig met het organiseren van de sector en het behalen van het arbeidsvoorwaardenbeleid.

Bestuursleden

Tonnie Vinke
Voorzitter
Als voorzitter ben je verantwoordelijk voor het effectief en gestructureerd leiden van vergaderingen van het bestuur.

Ger Trines
Chauffeursraad bestuurder
Vertegenwoordigt de belangen van de chauffeurs en zorgt voor communicatie en overleg tussen de chauffeursraad en het bestuur.

Leen Drooger
Secretaris
Beheert de administratie van de vereniging, verzorgt de correspondentie en notuleert de vergaderingen.
Vaststelling en behalen van arbeidsvoorwaardenbeleid
Bij VBGv worden vaststelling en behalen van het arbeidsvoorwaardenbeleid los van elkaar gezien. Dit verschilt van vakbonden, waarbij bestuurders bepalen wat goed is voor leden. Bij VBGv doen leden van de chauffeursraad dit. Het bestuur zorgt dat vastgesteld beleid behaald wordt en biedt cao-advies, juridische bijstand en oplossingen bij geschillen. Het is opgericht door mensen uit de beroepsgoederenvervoersector en richt zich op sectororganisatie en het behalen van arbeidsvoorwaardenbeleid. Dit is de sleutel naar een gezonde sector.

Chauffeursraad
De leden van onze chauffeursraad worden benoemd voor een periode van 2 jaar. De leden van de chauffeursraad kiezen uit hun midden een voorzitter, vice-voorzitter en secretaris. Om er zeker van te zijn dat de belangen van onze leden ook worden behartigd door iemand die met beide benen in de praktijk staat, neemt de voorzitter van de chauffeursraad ook plaats in het bestuur: de Chauffeursraad bestuurder. De Chauffeursraad bestuurder mag (met akkoord van de chauffeursraad) twee stemmen uitbrengen in de bestuursvergadering.
Daarmee is hij de belangrijkste man in onze vakbond.
De chauffeursraad stelt de arbeidsvoorwaardenagenda vast en adviseert het bestuur hierover. De uitvoering en het behalen daarvan ligt bij het bestuur. De collectieve arbeidsvoorwaardenagenda is wat ons betreft het belangrijkste waarvoor een vakbond moet staan. Het laten vaststellen van de arbeidsvoorwaardenagenda door het bestuur kan het daadwerkelijke woord van de leden in de weg kan staan. Daarom ligt de taak tot vaststelling van de arbeidsvoorwaardenagenda bij onze chauffeursraad; zij staan met beide benen in de praktijk.

Samenstelling Chauffeursraad
Onze chauffeursraad bestaat uit:
- Ger Trines (Voorzitter)
- 08-10-2023 actief vacature (Vice-voorzitter)
- Frans Lacor (Secretaris)
- Roland Enow
De eerstvolgende verkiezingen voor de chauffeursraad vinden eind 2024 plaats. Wil jij je inzetten voor betere arbeidsvoorwaarden en het beschermen van werknemersbelangen in het beroepsgoederenvervoer? Word dan nu lid en wie weet neem jij ook plaats in de volgende chauffeursraad!
Algemene ledenvergadering
Wij houden [1] keer per jaar een algemene ledenvergadering waar jij als lid natuurlijk voor wordt opgeroepen. Tijdens deze vergadering nemen wij besluiten door te stemmen over onderwerpen als de begroting van het afgelopen jaar, het benoemen of ontslaan van bestuurders en bijvoorbeeld de koers die wij als vakbond willen gaan varen op het gebied van marketing of collectieve juridische zaken.